به اطلاع شما سروران گرامی می رسانیم مرکز درمانی ابن سینا نوروز 1403 همانند سالهای گذشته در کنار شما می باشد.

به اطلاع شما سروران گرامی می رسانیم مرکز درمانی ابن سینا نوروز 1403 همانند سالهای گذشته در کنار شما می باشد.

بخش ها (دپارتمان)  / .  اثربخشی دگزامتازون در درمان بیماری کرونا
COVID treatment social2

اثربخشی دگزامتازون در درمان بیماری کرونا

یک پژوهش در بریتانیا که به‌عنوان بخشی از آزمایش RECOVERY (ارزیابی تصادفی درمان کووید ۱۹) بود، اولین پژوهشی است که نشان می‌دهد یک دارو می‌تواند میزان مرگ و میر کووید ۱۹ را کاهش دهد.

حدود ۲۱۰۴ بیمار به‌صورت تصادفی در ۱۷۵ بیمارستان بریتانیا انتخاب شدند تا روزانه ۶ میلی گرم دگزامتازون دریافت کنند، چه به روش خوراکی و یا تزریق وریدی و به مدت ۱۰ روز و با ۴۳۲۱ بیماری که اقدامات درمانی معمول دریافت کردن مقایسه شدند.

نتایج نشان می‌دهد که این دارو میزان مرگ و میر در بیمارانی که از ونتیلاتور استفاده می‌کنند را حدود ۳۳ درصد و دیگر بیماران که از دستگاه‌های کمک تنفسی استفاده می‌کنند را ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.

اگرچه این استروئید هیچ مزیتی برای بیمارانی که به دستگاه‌های کمک تنفسی نیاز داشتند ایجاد نمی‌کند.

سازمان بهداشت جهانی از نتایج اولیه در مورد استفاده از دگزامتازون در معالجه بیماران مبتلا به COVID-19 شدت استقبال می‌کند

سازمان بهداشت جهانی (WHO) از نتایج اولیه آزمایش بالینی صورت گرفته در انگلستان استقبال می‌کند که نشان می‌دهد دگزامتازون، کورتیکواستروئید، می‌تواند برای بیمارانی که به بیماری شدید COVID-19 دچار هستند، نجات بخش باشد. برای بیمارانی که از دستگاه‌های ونتیلاتور استفاده می‌کنند، این درمان نشان داده است که میزان مرگ و میر را حدود یک سوم کاهش می‌دهد و بر اساس یافته‌های اولیه مشترک با WHO، برای بیمارانی که تنها نیاز به اکسیژن دارند، مرگ و میر حدود یک پنجم کاهش یافته است.

این مزیت فقط در بیماران مبتلا به COVID-19 شدید مشاهده شد و در افراد مبتلا به بیماری خفیف مشاهده نشد.

دکتر Tedros Adhanom، مدیر کل WHO گفت: “این اولین درمانی است که نشان می‌دهد مرگ و میر در بیماران مبتلا به COVID-19 که نیاز به روش‌های اکسیژن کمکی دارند، کاهش می‌یابد.” این خبر بسیار خوبی است و من به دولت انگلستان، دانشگاه آکسفورد و بسیاری از بیمارستان‌ها و بیماران انگلستان که در این پیشرفت علمی نجات بخش کمک کرده‌اند تبریک می‌گویم.”

 

دگزامتازون استروئیدی است که از دهه ۱۹۶۰ برای کاهش التهاب در طیف وسیعی از عارضه‌ها از جمله اختلالات التهابی و برخی سرطان‌ها استفاده می‌شود. از سال ۱۹۷۷ در فرمول‌های مختلف در لیست مدل داروهای ضروری WHO ثبت شده است و در حال حاضر در بیشتر کشورها بدون حق ثبت اختراع و باقیمت مناسب در دسترس است.

محققان دیدگاه‌های اولیه درباره نتایج آزمایش را با WHO به اشتراک گذاشتند و ما مشتاقانه منتظر تحلیل کامل داده‌ها در روزهای آینده هستیم. WHO برای افزایش درک کلی ما از این مداخله، یک فرا تحلیل را اجرا می‌کند. راهنمای کلینیکی WHO به‌روز خواهد شد تا منعکس کننده چگونگی و زمان استفاده از دارو در موارد COVID-19 باشد.

اخبار امروز از نشست طرح تحقیق و توسعه WHO که در اواسط ماه فوریه در ژنو برگزار شد برای تسریع فن آوری های درمانی COVID-19 که در آن تحقیقات بیشتر در مورد استفاده از استروئیدها به‌عنوان اولویت انجام شده است، استفاده می‌شود. این یافته‌ها اهمیت آزمایش‌های کنترلی تصادفی بزرگ را اشاره می‌کنند که شواهد عملی ارائه می‌کنند. WHO همکاری خود را با همه شرکای خود ادامه خواهد داد تا درمان‌های نجات بخش و واکسن‌های بیشتری برای مقابله با COVID-19 ارائه کند از جمله زیر چتر دسترسی به‌ شتاب دهنده COVID-19.

 

یادداشت پزشک ابن سینا

اگرچه استفاده از دگزامتازون در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ شدید در بیمارستان‌ها تائید شده است و نتایج خوبی در پی داشته است اما همان‌طور که در این مقاله نیز ذکر شده است استفاده از آن برای موارد بیماران سرپایی توصیه نمی‌شود، توجه داشته باشید که استفاده از کورتیکواستروئید از جمله دگزامتازون باعث افزایش فشار خون، افزایش قند خون، نقص سیستم ایمنی و واکنش آلرژیک خواهد شد. لطفاً از استفاده بدون نسخه آن و در موارد خفیف کووید ۱۹ و به‌طور خودسرانه خودداری نمایید.

 

 

منابع:

https://www.who.int/news-room/detail/16-06-2020-who-welcomes-preliminary-results-about-dexamethasone-use-in-treating-critically-ill-covid-19-patients

https://www1.racgp.org.au/newsgp/clinical/green-light-for-new-covid-19-treatment?utm_source=racgpnewsgpnewsletter&utm_campaign=newsgpedm&utm_medium=email

ساعات کاری