به اطلاع شما سروران گرامی می رسانیم مرکز درمانی ابن سینا نوروز 1403 همانند سالهای گذشته در کنار شما می باشد.

به اطلاع شما سروران گرامی می رسانیم مرکز درمانی ابن سینا نوروز 1403 همانند سالهای گذشته در کنار شما می باشد.

بخش ها (دپارتمان)  / .  اطلاعات مربوط به کرونا مخصوص پزشکان و کادر درمان
ebnesina covid 19 2

اطلاعات مربوط به کرونا مخصوص پزشکان و کادر درمان

وسایل حفاظت شخصی PPEPersonal Protection Equipment

وسایل حفاظت شخصی شامل ماسک، شیلد صورت، عینک حفاظتی و گان آستین‌بلند می‌شوند.

وسایل حفاظت شخصی در چه مواردی استفاده می‌شوند؟

  1. افرادی که با کسانی که مبتلا و یا مشکوک به ابتلا به بیماری کووید ۱۹ هستند در تماس قرار دارند و به آن‌ها خدمات بهداشتی درمانی ارائه می‌کنند. این افراد باید از همه لوازم حفاظت شخصی ذکر شده در فوق استفاده کنند.
  2. افرادی که از کسانی که مشکوک به ابتلا به بیماری هستند نمونه‌گیری تست کرونا شامل نمونه از انتهای حلق و بینی انجام می‌دهند.
  3. افرادی که Aerosol Producing Procedures که معمولاً در بخش‌های ICU و CCU به کار گرفته می‌شوند انجام می‌دهند.
  • لازم به ذکر است که بر اساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت تنها افراد گروه سوم باید از ماسک فیلتر دار N95 استفاده کنند و در بقیه موارد ماسک ساده کافی است.
  • نکته دیگر این است که نیاز به استفاده از پوشش‌های سراسری (Cover All) و نیز چکمه‌های حفاظتی در این موارد وجود ندارد.

در چه مواردی لازم است که از ماسک استفاده کنیم؟ چه نوع ماسکی مناسب است؟

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در این موارد استفاده از ماسک را توصیه کرده است:

  1. ماسک ساده
    • کسانی که از فرد مبتلا و یا مشکوک به بیماری کووید ۱۹ در منزل نگهداری و مراقبت می‌کنند. این افراد هنگامی‌که با فرد مبتلا در یک اتاق قرار دارند باید از ماسک استفاده کنند.
    • همه ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی درمانی در محیط کار باید از ماسک استفاده کنند.
    • همه کسانی که حداقل یکی از علائم بیماری‌های تنفسی را دارند که ممکن است بیماری کووید ۱۹ باشد یا خیر.
  2. ماسک N95 فیلتر دار
    • این ماسک فقط در محیط‌هایی که ریز افشان‌ها (Aerosol) به علت انجام اقدامات Aerosol Producing Procedures تولید می‌شوند باید مورد استفاده قرار گیرند. (سرفه و عطسه شامل این موارد نمی‌شود).

توجه داشته باشید که سازمان جهانی بهداشت استفاده از ماسک را برای افرادی که در تماس با فرد مبتلا بوده‌اند ولی خود هیچ علائمی ندارند توصیه نمی‌کند.

همچنین کسانی که از افراد مشکوک به بیماری کووید ۱۹ نمونه‌گیری حلق و بینی انجام می‌دهند نیز باید از ماسک ساده استفاده کنند.

ماسک N95 که قبلا استفاده شده مشاهده شده است که می توان به مدت طولانی از آن استفاده کرد. اگرچه استفاده از آن به علت ایجاد ناراحتی در صورت به بیشتر از ۴ ساعت توصیه نمی شود ولی اگر لازم باشد می توانیم بیشتر از این مدت تیز استفاده کنیم چرا که ماسک این قابلیت را دارد.

این نکاتی بود که سازمان جهانی بهداشت برای استفاده از ماسک توصیه کرده است. همچنین علاوه بر این موارد دیگری نیز از طرف دانشگاه علوم پزشکی تهران و کلینیک مراقبت‌های داروئی داروخانه ۱۳ آبان به‌صورت پروتکل توصیه ‌شده است که علاوه بر موارد فوق توجه به آن‌ها نیز ضروری است:

  1. کسانی که با افراد مبتلا و یا مشکوک به بیماری کووید ۱۹ در ارتباط بوده‌اند به مدت ۲ هفته باید از ماسک N95 استفاده کنند.
  2. افرادی که در اتاق‌های انتظار مراکز بهداشتی درمانی حضور دارند.
  3. در بخش‌هایی که بیماران مشکوک و یا مبتلا به بیماری کووید ۱۹ بستری شده‌اند افرادی که خدمات بهداشتی درمانی ارائه می‌دهند باید از ماسک N95 استفاده کنند.

منابع دیگری از جمله CDC و ecdc و همچنین RACGP نظرشان در مورد حین نمونه گیری حلق و بینی این است که باید از ماسک N95 استفاده شود. اگرچه در RACGP توضیح داده شده است که در مواردی گه بیمار علائم ندارد و یا خفیف است می توان از ماسک ساده استفاده کرد اما در موارد شدید که بیمار سرفه های شدید می کند از ماسک N95 در حین نمونه گیری استفاده شود.

در کل اگر چه گرفتن نمونه از ته حلق و بینی به عنوان یک روش که Aerosol تولید نمی کند اما بیشار دستورالعمل ها استفاده از ماسک N95 را توصیه کرده اند. به جز سازمان جهانی بهداشت که استفاده از ماسک ساده توصیه شده است. منابع مطالب ذکر شده در ادامه ذکر شده است و این اطلاعات به جهت سهولت تصمیم گیری در اختیار شما همکاران عزیز قرار گرفته است.

مواردی که به عنوان اقدامات تولید کننده Aerosol یا (AGP) در نظر گرفته می شوند عبارتند از:

  • اینتوبه کردن
  • Non invasive ventilation
  • تراکوستومی
  • ساکشن کردن
  • CPR
  • Manual Ventilation
  • برونکوسکوپی
  • PPV
  • BiPAP
  • CPAP
  • فلوی بالا اکسیژن از طریق کانولای بینی
  • فیزیوتراپی قفسه سینه
  • استفاده از نبولایزر در زمان درمان
  • ساکشن خلط در مجاری تنفسی

منابع:

https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/331215/WHO-2019-nCov-IPCPPE_use-2020.1-eng.pdf

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/infection-control/control-recommendations.html

https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/documents/RRA-sixth-update-Outbreak-of-novel-coronavirus-disease-2019-COVID-19.pdf

 

آیا ویروس کرونای جدید Airborne است یا Droplet؟

طبق تحقیقاتی که محققان مختلف انجام داده‌اند نتیجه این بوده است که ویروس از طریق Droplet (قطرات تنفسی) منتشر می‌شوند. این بدین معنا است که هنگام سرفه با عطسه این قطرات به مدت خیلی کوتاهی در هوا می‌مانند و بلافاصله به خاطر وزنشان پایین می‌آیند و نمی‌توانند در هوا معلق بمانند؛ اما اخیراً (۱۷ مارس ۲۰۲۰) مقاله جدید که در NJM (New England Journal of Medecine) چاپ شده حاکی از آن است که ویروس به طریق Airborne نیز منتقل می‌شود.

در این تحقیقات ویروس را در دستگاه‌های تولیدکننده ریز افشان (نبولایزر) قرار داده‌اند و آن را به‌صورت Airborne درآورده‌اند و متوجه شدند که این ذرات Airborne می‌توانند تا ۳ ساعت در هوا معلق باقی بمانند. علاوه بر این بررسی‌هایی برای تعیین میزان باقی ماندن ویروس بر روی اجسام در محیط انجام شده است که نتایج عبارت است از:

  • پلاستیک و فولاد ۳ روز
  • مس ۴ ساعت
  • هوا ۳ ساعت

لازم به ذکر است که این ویروس مانند هر ویروس دیگری اگر در دستگاه نبولایزر قرار گیرد ذرات ریز افشان ایجاد می‌شود و نمی‌توانیم که به این نتیجه برسیم که این ویروس به‌خودی‌خود خاصیت ریزافشانی و یا Airborne بودن را دارد بلکه این دستگاه نبولایزر بوده است که آن را صورت ریز افشان درآورده است.

سازمان جهانی بهداشت همواره تأکید کرده است که این ویروس همواره از طریق قطرات تنفسی منتقل می‌شود اما در شرایط خاصی می‌تواند به‌صورت ریز افشان دربیاید که عبارت است از:

  • هنگامی‌که روش‌های Airborne Producing Procedures توسط پزشکان و کادر درمانی صورت می‌گیرد باعث ایجاد ریز افشان می‌شوند. این اقدامات بیشتر در ICU و CCU صورت می‌گیرد و افراد حاضر در محیط باید از ماسک فیلتر دار، لباس حفاظتی کامل و عینک محافظ استفاده کنند چرا که در معرض تماس با ریز افشان‌ها هستند.

هنوز ثابت نشده است که آیا ویروس خاصیت ذاتی در Airborne شدن را دارد یا خیر اما تحقیقات همچنان ادامه دارد.

منابع:

https://www.newshub.co.nz/home/new-zealand/2020/03/coronavirus-a-reminder-that-covid-19-still-isn-t-airborne.html

https://www.who.int/news-room/q-a-detail/q-a-coronaviruses

ساعات کاری