به اطلاع شما سروران گرامی می رسانیم مرکز درمانی ابن سینا نوروز 1403 همانند سالهای گذشته در کنار شما می باشد.

به اطلاع شما سروران گرامی می رسانیم مرکز درمانی ابن سینا نوروز 1403 همانند سالهای گذشته در کنار شما می باشد.

بخش ها (دپارتمان)  / .  چرا کووید ۱۹ در مردان سخت‌تر از زنان است؟
ebnesina OXYGEN Drager2

چرا کووید ۱۹ در مردان سخت‌تر از زنان است؟

از زمان شروع پاندمی کرونا ویروس، میزان بستری افراد در بیمارستان‌ها و مرگ و میر در مردان نسبت به زنان به‌طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر بوده است. علت این موضوع چیست؟

اکنون یک پژوهش جدید در هلند به بررسی علت احتمالی پرداخته است: نسبت به زنان، مردان غلظت بالاتری از آنزیم خونی دارند که به کرونا ویروس جدید در عفونت سلول‌های انسان کمک می‌کند.

این آنزیم، آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین ۲ (ACE2) نامیده می‌شود.

دکتر آدریان وورس، استاد قلب و عروق در مرکز پزشکی دانشگاه گرونینگن، هلند، توضیح داد: “ACE2 گیرنده‌ای بر روی سطح سلول‌ها است.” گروه وی یافته‌های خود را در ۱۱ مه در مجله قلب اروپا منتشر کرد.

وورس در خبرنامه مجله توضیح داده است که ACE2 “به کروناویروس متصل می‌شود و به آن اجازه می‌دهد که به سلول‌های سالم وارد و آنها را آلوده کند.” “مقادیر زیادی ACE2 در ریه‌ها وجود دارند، بنابراین، تصور می‌شود نقش مهمی در پیشرفت اختلالات ریوی مرتبط با COVID-19 بازی می‌کند.”

به دلیل اهمیت ACE2 در نارسایی قلبی، گروه هلندی مدتی قبل از ظاهر شدن کروناویروس جدید، در حال بررسی نقش این آنزیم در سلامت قلب و عروق بودند.

محققان در مطالعه خود غلظت ACE2 را در خون تقریباً ۱۵۰۰ مرد و بیش از ۵۰۰ زن مشاهده کردند. همه افراد مسنی به دلیل نارسایی قلبی در مراکز پزشکی ۱۱ کشور اروپایی تحت درمان قرار گرفته بودند.

محققان می‌گویند فهرستی طولانی از عوامل احتمالی که ممکن است بر غلظت ACE2 در خون تأثیر بگذارد وجود دارد که مرد بودن مهم‌ترین عامل است.

این مطالعه همچنین ممکن است نتایجی برای افرادی که داروهای متداول قلبی مصرف می‌کنند داشته باشد.

به دلیل پیوند آنها با ACE2، پزشکان نگران این هستند که داروهای معمول قلب مانند مهار کننده‌های ACE یا مسدود کننده‌های گیرنده آنژیوتانسین (ARB) ممکن است خطرات بیمارانی را که به COVID-19 مبتلا هستند، افزایش دهد؛ اما مطالعه جدید هیچ ارتباطی بین میزان ACE2 در خون و استفاده از این داروها نشان نداد.

بنابراین، “یافته‌های ما توقف مصرف این داروها در بیماران مبتلا به COVID-19 را تائید نمی‌کند، بر خلاف آنچه در گزارش‌های قبلی توصیه شده است.”

با این حال، گروه وی تأکید کرد که آنها فقط سطح ACE2 را در خون مایع ردیابی می‌کنند، نه بافت‌هایی مانند بافت ریه، بنابراین هنوز نمی‌توانند پاسخ قطعی در مورد اینکه آیا مهار کننده‌های ACE یا ARB (Angiotensin Receptor Blockers) در افراد مبتلا به COVID-19 بی‌خطر هستند یا خیز، ارائه دهند. محققان افزودند، بیماران مورد مطالعه در آن زمان به COVID-19 مبتلا نبودند.

در مورد اینکه چرا سطح ACE2 در مردان بالاتر از زنان است، نویسندگان این تحقیق اشاره کرده‌اند که این آنزیم در مردان در بیضه‌ها تنظیم می‌شود و همین موضوع می‌تواند توصیف کننده غلظت بالای آن در مردان باشد.

دو کارشناس قلب در ایالات متحده گفتند این یافته‌ها را تائید کرده‌اند.

مهم‌تر از همه، “بیماران مبتلا به نارسایی قلبی قبل از تغییر هرگونه دارویی باید با متخصص قلب و عروق خود مشورت کنند، زیرا این امر به افزایش احتمالی [خطر عفونت کروناویروس] مربوط می‌شود.”، دکتر ساتیتیت بوشری متخصص قلب و عروق، پزشک بیمارستان لنوکس هیل در شهر نیویورک.

 

دکتر جوریس روژاس مارت در بیمارستان دانشگاه استاتن آیلند در زمینه نارسایی پیشرفته قلبی تخصص دارد. وی گفت: “ACE2 یک آنزیم طبیعی است که در بدن وجود دارد و در تنظیم فشار خون نقش مهمی ایفا می‌کند. این آنزیم در ریه‌ها، قلب، کلیه‌ها و رگ‌های خونی به‌وفور وجود دارد. همچنین در پلاسمای خون جاری می‌شود و به همین دلیل است که می‌توانیم آن را اندازه گیری کنیم. ”

روژاس مارت گفت که اگرچه گروه هلندی فقط تئوری سازی می‌کرد که غلظت ACE2 در بافت ریه مشابه آنچه در خون دیده می‌شود است اما نظریه آنها با اینکه از نظر من خوب است اما هنوز مطالعه بیشتری لازم است.

در مورد جوانب مثبت و منفی استفاده از داروهای قلبی خاص در حالی که کروناویروس جدید در حال شیوع است، روژاس مارت به مطالعه‌ای که اخیراً در مجله پزشکی New England منتشر شده است، اشاره کرد. وی گفت: “این تحقیق ” بیش از ۸۰۰۰ بیمار “را شامل می‌شود و ” هیچ تفاوتی در میزان مرگ و میر در بیماران مبتلا به COVID-19 که قبلاً از مهار کننده‌های ACE یا ARB استفاده می‌کردند، نشان نداد.”

 

منبع:

https://www.webmd.com/lung/news/20200512/blood-yields-clue-to-why-covid-is-tougher-on-men#1

ساعات کاری